انسان آرمانی در نگاه اندیشمندان چین باستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار ، گروه تاریخ و فرهنگ و فلسفه چین ، دانشگاه مطالعات بین الملل شهر شیان چین ، چین

چکیده

به مانند همه مکاتب فلسفی و البته ادیان، ویژگی های انسان آرمانی در دو مکتب بزرگ فلسفی چین یعنی "رو" و"دائوئیزم" به تفصیل بیان شده است. گرچه در آثار بزرگان مکاتب فکری چین – و نه نزد عوام - تقریبا هیچ گاه باور به وجود انسان کامل وجود نداشته، با این حال آموزه های زیادی برای خودسازی و تلاش برای رسیدن به جایگاه انسان آرمانی وجود داشته است. حکیم کنفسیوس با برشمردن ویژگی های "جون زِ" او را در قالب الگویی پیش روی جامعه نهاده و ویژگی های اخلاقی او را برشمرده و مخاطب را به سمت کسب فضایل اخلاقی سوق می دهد. گرچه این واژه پیش از این برای خطاب طبقه اشراف استفاده می شد، اما چنین می نماید که در پی تکرار پیاپی در سخنان کنفسیوس واژه جون زِ در قامت انسان آرمانی یا واژه ای برابر با انسان آرمانی ظاهر شد. پس از او و به پیروی از او به عنوان معلم اول در اندیشه چین قدیم، دیگر اندیشمندان چینی نیز به هنگام بازگویی نکات اخلاقی و ویژگی های انسان آرمانی، از همین واژه بهره جسته، آن را انسان آرمانی قرار داده و ویژگی های مورد نظر خود را بازشمردند. با این حال بوده اند اندیشمندانی که با به کارگیری واژگان، اسامی یا اصطلاحات دیگر، نمایی از شخصیت و ویژگی های انسان آرمانی یا کامل را بیان کرده و الگویی را به جامعه معرفی نموده اند که در این پژوهش به آنها نیز اشاره خواهیم کرد. نوشتار پیش روی تنها با بهره گیری از منابع چینی گردآمده و تلاش شده تا بی واسطه زبان های دیگر و منابع ترجمه شده، فهمی درست از نگاه اندیشمندان چین قبل از میلاد به انسان کامل یا انسان آرمانی به دست آید و با توجه به نگاه و جهانبینی ادیان شرقی به انسان، از میان سخنان این اندیشمندان، ویژگی های مهم و برجسته انسان آرمانی بازشمرده شود که البته از این منظر این پژوهش در نوع خود نخستین است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ideal man in the eyes of ancient Chinese thinkersWith emphasis on the word Jun zi

نویسنده [English]

  • Sayed Jalal, Imam
epartment of Chinese History and Culture and Philosophy, Xi'an University of International Studies, China, China
چکیده [English]

Like all philosophical schools and of course religions, the characteristics of the ideal human being have been described in detail in the Chinese philosophical schools. Although there is almost no belief in the existence of a perfect human being in the works of the elders of the Chinese schools of thought however, there have been many teachings on self-improvement and efforts to reach the position of an ideal human being. By enumerating the characteristics of "Jun Ze", the sage Confucius put him in the form of a model in front of the society and enumerated his moral characteristics and led the audience to acquire moral virtues. Although this term was previously used to refer to the aristocracy, it seems that after repeated repetitions in the words of Confucius, the term Junze appeared in the form of an ideal man or a word equal to an ideal man.After him and following him as the first teacher in ancient Chinese thought, other Chinese thinkers also used the same term when recounting the moral points and characteristics of an ideal man, and called it the ideal man and the characteristics they wanted. counted However, there have been thinkers who, by using words, names or other terms, have expressed a view of the personality and characteristics of an ideal or perfect human being and have introduced a model to the society, which we will also refer to in this research.The preceding text is collected only by using Chinese sources and tries to directly understand other languages ​​and translated sources, to get a correct understanding of the view of the Chinese thinkers before Christ on the perfect man or ideal man, and according to the outlook and worldview

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perfectionism
  • Jun
  • Perfect Man
  • Chinese Philosophy
  • Daoism
  • Ideal Man
لائو زِ.(2008). دائو دا جینگ، نسخه ویرایش شده، انتشارات دانشگاه، پکن.
زنگ گوا فن.(2015). تینگ جینگ، گروه انتشارات یون نن.
وانگ یوئه چینگ.(2014). متون کلاسیک فلسفی چین قدیم، انتشارات خلق جیانگ سو.
یانگ بو جون.(2018). ترجمه و شرح لون یو، انتشارات کتاب چین، شانگهای
وانگ یانگ مینگ.(2018). چوان شی لو (پرسش های شاگرد از استاد)، انتشارات چانگ اَن
خونگ یینگ مینگ.(بی تا بی جا). سَی گِن تَن، نسخه آنلاین.
کلاسیک گوئِی گو زِ.(بی تا بی جا). گوئی گو ز، نسخه آنلاین.
کلاسیک دا شوئه.(بی تا بی جا).  زِنگ زِ، نسخه آنلاین.
کلاسیک لی جی.(بی تا بی جا). زِنگ زِ، نسخه آنلاین.
چانگ نای دا.(2018). تاریخ مختصر اندیشه در چین، انتشارات کتاب،پکن.
زِنگ جوا.(2003). دیدگاه منسیوس درباره «جون زِ»، پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس شَن یانگ.
گائو جی مینگ و گو لانگ چین.(2011). انسان کامل از نگاه دائوئیزم، رو، و بودایی و معیارهای آن، نشریه ادبیات شمال، شماره 4
تو شی بین.(2020). بررسی رابطه انسان با خدا در دوره «شانگ» - با تکیه بر دعای باران برای ، نشریه افق های جدید پیرامون حکومت آسمانی، شماره سوم.
چِنگ یون لی، اندیشه کنفسیوس درباره سرنوشت و فرهنگ مردم چین، نشریه دانشکده جامعه شناسی جیانگ نَن، دوره پنجم، شماره اول.